ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΑΣ:Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ / ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ / ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΠΟΥ ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ -ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΑΣ   ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ENTER4ALL - ERASMUS +

DORA

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ με την ΝΤΟΥΛΙΑ ΘΕΟΔΩΡΑ, ΠΡΟΕΔΡΟ ΤΟΥ ΔΑΣ,ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥ 

 Η συνέντευξη πραγματοποιήθηκε από τον : Γεωργιόπουλο Νικόλαο, συνεργάτη του ΔΑΣ.

1 η ΕΡΩΤΗΣΗ

ΚΥΡΙΑ ΝΤΟΥΛΙΑ, ΩΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ,ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ  ΔΑΣ  ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ENETER4ALL?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Το ΔΑΣ ως εταίρος στο πρόγραμμα ENETER4ALL, τόσο με τους εξωτερικούς συνεργάτες , όσο και με τους Εθελοντές - Μέντορες  μέλη του, προσέφερε τα εξής:

o ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΟΔΗΓΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΊΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΖΌΜΕΝΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΦΟΡΕΙΣ

o ΟΚΤΩ (8) ΑΠΟ ΤΑ 24 ΥΛΙΟΠΟΙΗΘΕΝΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

o ΟΚΤΩ (8) ΑΠΟ ΤΑ 24 ΥΛΙΟΠΟΙΗΘΕΝΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ

o MENTORING ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

o ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ, ΔΙΚΤΥΩΣΗΣ , ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΚΟΤΗΤΑΣ

o ΣΥΝΕΧΗ ΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

o ΔΙΚΤΥΩΣΗ ΜΕ ΑΛΛΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ (50+ , ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΟ , ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ , ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΣ , ΕΕΤΑ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΣ)

o ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝΝ ΕΠΩΦΕΛΟΥΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΘΕΜΑΤΑ

o ΔΙΑΘΕΣΗΣΗ ΤΟΥΠΑΡΑΧΘΕΝΤΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ

o ΕΥΡΕΙΑ ΔΙΑΧΥΣΗ ΟΛΩΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ στο ευρύτερο κοινό για την παρακολούθησή τους και off line μέσα από ανάρτησή τους στα social media και στο site του ΔΑΣ http://www.collaborativeterranet.gr

Παράλληλα το ΔΑΣ προχώρησε σε μια  ΧΟΡΗΓΙΑ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΟΥΚΡΑΝΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ για την κάλυψη εξόδων κατασκήνωσης στην Ελλάδα για παιδάκια από την Ουκρανία.

2 η ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ /ΥΠΟΔΕΙΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ , ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ / ΠΡΟΣΦΥΓΩΝ ΠΟΥ ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ENTER4ALL?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Σύμφωνα με το mentoring που παρεσχέθη στα πλαίσια του προγράμματος Ε4Α (στα σεμινάρια δικτύωσης και σε face to face συναντήσεις του ΔΑΣ με επωφελούμενες/ους) και σύμφωνα με την 1η ΕΚΘΕΣΗMENTORING του ΔΑΣ), οι υποδείξεις / προτάσεις ανά διατυπωμένο από τις/ τους επωφελούμενες/ους πρόβλημα είναι οι κάτωθι:

1ο Πρόβλημα

  1. Οι ωφελούμενες δεν γνωρίζουν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής (Ελλάδα), γεγονός που εμποδίζει την ενσωμάτωση / ενεργοποίηση τους στον κοινωνικό / επιχειρηματικό τομέα  της χώρας υποδοχής, παρότι η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας και του κοινωνικού και πολιτισμικού πλαισίου της χώρας αποτελούν ένα βασικό εργαλείο για την ομαλή ένταξη στην ελληνική κοινωνία και την πρόσβασή  στην αγορά εργασίας.

Προτεινόμενη λύση:

Προτείνουμε οι μετανάστες και πρόσφυγες να κάνουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε κάποιους φορείς, οι οποίοi παράλληλα παρέχουν και μαθήματα γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων:

α) Στα Κέντρα Ένταξης Μεταναστών των Δήμων

Τα Κέντρα Ένταξης Μεταναστών (K.E.M.), παρέχουν όχι μόνο μαθήματα ελληνικής γλώσσας (επίπεδο Α1 και Α2) και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και ελληνικού πολιτισμού, αλλά και κύκλους μαθημάτων πληροφορικής, καθώς και εξατομικευμένες συνεδρίες επαγγελματικής συμβουλευτικής για την προώθηση της πρόσβασης στην αγορά εργασίας.

Αυτή τη στιγμή λειτουργούν Κ.Ε.Μ. σε έντεκα (11) δήμους της Ελλάδας.

β)Εκπαιδευτικά Κέντρα Ένταξης του Προγράμματος HELIOS

Εκπαιδευτικά Κέντρα Ένταξης του Προγράμματος HELIOS που υλοποιεί ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης, παρέχουν μαθήματα ένταξης (για αυτούς που είναι γεγραμμένοι στο πρόγραμμα HELIOS) άνω των 16 ετών.

Όσοι είναι ήδη εγγεγραμμένοι/ες στη δημόσια εκπαίδευση δε μπορούν να

πάρουν μέρος στο πρόγραμμα.

Τα μαθήματα ένταξης αφορούν σε μαθήματα μη τυπικής εκπαίδευσης, τα οποία περιλαμβάνουν την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, στοιχείων ελληνικού και ευρωπαϊκού πολιτισμού (πολιτισμικός προσανατολισμός), καθώς και την ενίσχυση των δεξιοτήτων που θα ενισχύσουν την ετοιμότητα σας προς εργασία και την ανάπτυξη/ενίσχυση δεξιοτήτων

ζωής (life skills).

Περισσότερα για το Πρόγραμμα HELIOS στον ακόλουθο σύνδεσμο :

https://migration.gov.gr/migration-policy/integration/draseis-koinonikis- entaxis-se-ethniko-epipedo/programma-helios/

  και στην διεύθυνση:Δωδεκανήσου 6, 17 456, Άλιμος, Αθήνα, Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ,Website: https://greece.iom.int

γ) Κέντρα Δια Βίου Μάθησης του ΥΠΕΠΘ

Στα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης (ΚΔΒΜ) που υπάγονται στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, μπορούν να κάνουν μαθήματα ενήλικες ενήλικας ανεξάρτητα από το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο, τη χώρα καταγωγής, τη θρησκεία, τον τόπο διαμονής σας και την ηλικία, με μόνη προϋπόθεση το ενδιαφέρον για γνώση και ενεργό συμμετοχή. 

 Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τα μέλη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, τους μετανάστες και τους κατοίκους απομακρυσμένων – δυσπρόσιτων περιοχών.

Εκτός από μαθήματα ελληνικών οι ενήλικες μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα: οικονομίας, επιχειρηματικότητας, ποιότητα ζωής, περιβάλλον, νέες τεχνολογίες, γλώσσα και επικοινωνία, κοινωνικές δεξιότητες και δράσεις, πολιτισμός  και τέχνη, συμβουλευτική γονέων, προγράμματα ευάλωτων κοινωνικά ομάδων και ελληνομάθεια για μετανάστες.

Πληροφορίες:

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ (ΤΟΥ ΥΠΕΠΘ)

Αχαρνών 417 και Κοκκινάκη, 111 43 Αθήνα

Email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Website: http://kentradiaviou.gr/

δ)Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας

Το Διδασκαλείο της Νέας Ελληνικής Γλώσσας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, παρέχει σε ομογενείς, αλλοδαπούς, παλιννοστούντες και συζύγους Ελλήνων πολιτών, οι οποίοι είναι κάτοχοι τίτλου σπουδών τουλάχιστον δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, προγράμματα διδασκαλίας της νέας ελληνικής ως δεύτερης ξένης γλώσσας, την πιστοποίηση του επιπέδου Β2 της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (για όσους ενδιαφέρονται καθώς και για τους υποψήφιους αλλοδαπούς φοιτητές των ελληνικών ΑΕΙ) και την επαφή των αλλοδαπών σπουδαστών με τομείς και θέματα του ελληνικού πολιτισμού.

Πληροφορίες:

Πανεπιστημιούπολη, 157 84 Ζωγράφου

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Website: http://www.greekcourses.uoa.gr/

ε) Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας

Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, εποπτεύεται απευθείας από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και συνεργάζεται με τα συναρμόδιο Υπουργείο Εξωτερικών, έχει ως σκοπό την ενίσχυση και προώθηση της ελληνικής γλώσσας εντός και εκτός της Ελλάδας καθώς και την οργάνωση της διδασκαλίας της σε αλλοδαπούς και ομογενείς.

Πληροφορίες:

Καραμαούνα 1 και Πλατεία Σκρα, 551 32 Καλαμαριά Θεσσαλονίκη

Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Εξετάσεις Ελληνομάθειας: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

https://www.greek-language.gr/certification/index.html

στ)Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις

Κάποιες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις ή/και άλλοι φορείς και διεθνείς οργανισμοί, φορείς συλλογικής εκπροσώπησης μεταναστών παρέχουν μαθήματα ελληνικής γλώσσας καθώς και προγράμματα μη τυπικής και γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, όπως ενδεικτικά εδώ: 

BABEL – Χαρτογράφηση υπηρεσιών ACCMR – Κέντρο Συντονισμού για θέματα μεταναστών και προσφύγων του Δήμου Αθηναίων Refugee.Info 


ζ) Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας του ΙΝΕΔΙΒΙΜ (ΥΠΕΠΘ)

Όσοι έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18) έτος της ηλικίας τους και έχουν απολυτήριο Δημοτικού αλλά δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εννιάχρονη εκπαίδευση και επιθυμούν να αποκτήσουν απολυτήριο Γυμνασίου, μπορούν να εγγραφούν στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Σε κάθε Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, μπορεί να λειτουργούν τμήματα προετοιμασίας για τη συμμετοχή στις εξετάσεις απόκτησης απολυτηρίου Γυμνασίου, αλλά και προπαρασκευαστικά τμήματα εκμάθησης ελληνικής γλώσσας για μετανάστες και πρόσφυγες.

Πληροφορίες:

Αχαρνών 417 και Κοκκινάκη, 111 43 Αθήνα

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

http://kentradiaviou.gr/

2ο  Πρόβλημα

Οι ωφελούμενες δεν γνωρίζουν τα οφέλη από την αξιοποίηση των Κέντρων Ένταξης Μεταναστών

Προτεινόμενη λύση:

Υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης, και ηλεκτρονικά, στα Κέντρα Ένταξης Μεταναστών (ΚΕΜ) των Δήμων, για νόμιμα διαμένοντες πολίτες τρίτης χώρας, δικαιούχους διεθνούς προστασίας (κάτοχοι Άδειας Διαμονής Ενιαίου Τύπου),αιτούντες άσυλο (κάτοχοι Δελτίου Αιτούντος Διεθνή Προστασία).

Πληροφορίες:

https://migration.gov.gr/migration-policy/integration/draseis-koinonikis-entaxis-se-ethniko-

epipedo/kentra-entaxis-metanaston/

Αποστολή των Κ.Ε.Μ.

H πληροφόρηση, εξυπηρέτηση και παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών σε πολίτες τρίτων χωρών. H ανάπτυξη συνεργασιών και δικτυώσεων για τη διασύνδεση των ωφελούμενων με υπηρεσίες και προγράμματα κοινωνικής ένταξης.

H υλοποίηση δράσεων ένταξης για την προώθηση της κοινωνικής συνοχής.

Παρεχόμενες Υπηρεσίες των Κέντρων Ένταξης Μεταναστών

  • Ενημέρωση, εξυπηρέτηση, συμβουλευτική στήριξη για θέματα ένταξης και
  • δικτύωσης μεταναστών.
  • Συνεργασία και παραπομπή αιτημάτων σε άλλες σχετικές δομές, υπηρεσίες και φορείς (Σ.Ε.Μ., Συλλόγους Μεταναστών/Δικαιούχων Διεθνούς Προστασίας, ΜΚΟ, Κοινωνικές Υπηρεσίες).
  • Μαθήματα, όπως: ελληνικής γλώσσας και στοιχείων ελληνικής ιστορίας και ελληνικού πολιτισμού, διαπολιτισμικές δράσεις με έμφαση τη συνύπαρξη παιδιών και νέων αλλοδαπών και γηγενών και δράσεις για την προώθηση της πρόσβασης των μεταναστών και δικαιούχων διεθνούς προστασίας στην αγορά εργασίας.
  • Πληροφόρηση για νομικά ζητήματα που τους αφορούν και σχετίζονται με τη νόμιμη διαμονή τους στη χώρα (π.χ. άδειες διαμονής, δελτίο πρόσφυγα, έκδοση ΑΜΚΑ).
  • Κοινωνικό-ψυχολογική στήριξη και ιδιαίτερα σε ευάλωτες ομάδες πολιτών τρίτων χωρών (π.χ. γυναίκες, παιδιά).Μάθηση παιδιών μεταναστών/δικαιούχων διεθνούς προστασίας προσχολικής και σχολικής ηλικίας.Ευαισθητοποίηση της τοπική κοινωνία για θέματα ξενοφοβίας, ρατσισμού και εμπορίας ανθρώπων.Στήριξη  της συμμετοχής των πολιτών τρίτων χωρών σε ομάδες, σε συλλόγους και σε διαπολιτισμικές οργανώσεις.
  • Συνεργασία και παραπομπή  αιτημάτων
  • Διάγνωσηπροβλημάτων και παραπομπή  σε εξειδικευμένες δομές / υπηρεσίες (Ξενώνες αστέγων, κακοποιημένων γυναικών, θυμάτων εμπορίας ανθρώπων, δομές για ΑμΕΑ και ψυχικής υγείας, βρεφονηπιακοί και παιδικοί σταθμοί, στοχευμένες δράσεις για μετανάστες/ πρόσφυγες δομές παροχής βασικών αγαθών, δομές παροχής συσσιτίων, κοινωνικά φαρμακεία, ΚΗΦΗ, δημοτικά ιατρεία κ.ά.).
  • Παραπομπή αιτημάτων και συνεργασία για ένταξη των ομάδων-στόχου σε προγράμματα εκμάθησης γλώσσας, κατάρτισης, απασχόλησης, αναγνώρισης δεξιοτήτων και τίτλων από αλλοδαπή. 
  • Συνεργασία με την τοπική αγορά εργασίας για απόκτηση πρόσβασης μέσω συμβουλευτικής και υπηρεσιών συνοδείας (mentoring schemes).

Τα Κ.Ε.Μ. στελεχώνονται από:

  • Διαπολιτισμικό μεσολαβητή, για μετανάστες/αιτούντες και δικαιούχους διεθνούς προστασίας, ο οποίος έχει γνώση των εθνικών/πολιτισμικών χαρακτηριστικών των μεταναστευτικών / προσφυγικών κοινοτήτων καθώς και της γλώσσας τους.
  • Κοινωνικό Λειτουργό, εξειδικευμένο σε θέματα μεταναστών / μειονοτήτων ή / και κοινωνικού αποκλεισμού.
  • Νομικό, με ειδίκευση σε θέματα μεταναστευτικού και εργατικού δικαίου.
  • Ψυχολόγο, με ειδίκευση σε μετατραυματικό “stress” και στις ψυχικές ανάγκες ευάλωτων ατόμων (π.χ. γυναίκες, παιδιά, ΑμΕΑ).

3 ο Πρόβλημα

Δυσκολίες στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας (για τους Ουκρανούς μετανάστες και πρόσφυγες), παρά την ύπαρξη σχετικής οδηγίας της Ε.Ε.Γενικά η πρόσβαση στη Αγορά εργασίας είναι δύσκολη για μετανάστες και πρόσφυγες,οι οποίοι εργάζονται πολλές φορές στην μαύρη αγορά , χωρίς ασφαλιστική κάλυψη.

Ειδικότερα για τους Ουκρανούς μετανάστες και πρόσφυγες, η κατάσταση είναι η κάτωθι:

Ύπαρξη ιστοσελίδας της Ελληνικής Κυβέρνησης για τα άτομα που εγκαταλείπουν την Ουκρανία και την πρόσβαση τους στην αγορά εργασίας – και στην Ουκρανική γλώσσα!

https://eu-solidarity-ukraine.ec.europa.eu/information-people-fleeing-war- ukraine/fleeing-ukraine-access-jobs_el

ΥΠΟΔΕΙΞΗ ΔΑΣ

Πρόσβαση στην αγορά εργασίας για άτομα που εγκαταλείπουν την Ουκρανία:

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα:

 https://eu-solidarity-ukraine.ec.europa.eu/information- people-fleeing-war-ukraine/fleeing-ukraine-access-jobs_el  ,

«Τα πρόσωπα που απολαύουν προσωρινής προστασίας και εκείνα που απολαύουν επαρκούς προστασίας βάσει του εθνικού δικαίου θα πρέπει να είναι σε θέση να ασκούν μισθωτή ή ανεξάρτητη δραστηριότητα. Θα πρέπει επίσης να είναι επιλέξιμα για επαγγελματική κατάρτιση και να απολαύουν ίσης μεταχείρισης με τους εργαζομένους στα κράτη μέλη, όσον αφορά την αμοιβή και τους λοιπούς όρους.»

Η Ευρωπαϊκή πολιτική

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνεργάζεται με διάφορους φορείς, συμπεριλαμβανομένων των ουκρανικών αρχών και της διασποράς, για να εξασφαλίσει την ταχεία και αποτελεσματική ένταξη των δικαιούχων προσωρινής προστασίας στην αγορά εργασίας. Όπως υπενθυμίζεται στις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με την πρόσβαση στην αγορά εργασίας, την επαγγελματική κατάρτιση και την εκπαίδευση ενηλίκων των ατόμων που διαφεύγουν τον επιθετικό πόλεμο της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας, υπάρχουν διάφορα διαθέσιμα εργαλεία σε επίπεδο ΕΕ που μπορούν να στηρίξουν τον σκοπό αυτόν.

Μπορούν πλέον να αντιστοιχίσουν τις δεξιότητές τους με κενές θέσεις εργασίας χάρη στην πιλοτική διαδικτυακή δεξαμενή ταλέντων της ΕΕ, την οποία δρομολόγησε η Επιτροπή σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Αρχή Εργασίας. Επιπλέον, μπορούν να αποκτήσουν νέες γλώσσες και βασικές ψηφιακές δεξιότητες μέσω των δικτύων του συμφώνου για τις δεξιότητες.

Η ουκρανική γλώσσα προστέθηκε στην εργαλειοθήκη δεξιοτήτων της ΕΕ για υπηκόους τρίτων χωρών, για να διευκολυνθούν οι ουκρανοί που ζητούν εργασία ή που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους. 

Η Επιτροπή δημοσίευσε σύσταση για τη διευκόλυνση της αναγνώρισης των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων που αποκτήθηκαν στην Ουκρανία στην ΕΕ. 

Η Επιτροπή δημιούργησε έναν κόμβο πόρων για να βοηθήσει τόσο τους Ουκρανούς που ζητούν βοήθεια για την αναγνώριση των προσόντων τους όσο και άλλους που χρειάζονται βοήθεια για την ερμηνεία τους. Επίσης, η Επιτροπή, σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Ίδρυμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και με τα κράτη μέλη της ΕΕ, προέβη σε σύγκριση μεταξύ του ουκρανικού και του ευρωπαϊκού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων.

Η Επιτροπή εξακολουθεί να στηρίζει τις δημόσιες υπηρεσίες απασχόλησης στα κράτη μέλη, οι οποίες διαδραματίζουν καίριο ρόλο στον καθορισμό ενεργητικών πολιτικών για την αγορά εργασίας, ώστε να αξιοποιηθούν όσο το δυνατόν καλύτερα οι δεξιότητες τωννεοαφιχθέντων.

Επίσης, μέσω διαφόρων ταμείων της ΕΕ, παρέχει στήριξη για μέτρα όπως η πρακτική άσκηση, τα μαθήματα γλωσσών, η παροχή συμβουλών, και η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. 

Πληροφορίες της Ε.Ε για την ανεύρεση εργασίας από τους Ουκρανούς στα κράτη- μέλη της ΕΕ. Παράλληλα, διατίθεται ο ισότοπος Information for people fleeing the war in Ukraine, για αναζήτηση εργασίας. δίνονται οι παρακάτω πληροφορίες, στα πλαισιοα του προγράμματος

EU Talent Pool Pilot.

Σχετικά sites:

For more information on temporary protection in the EU and related rights check the

following link: Information for people fleeing the war in Ukraine

https://eures.ec.europa.eu/eu-talent-pool-pilot_en

Χώρες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα EU Talent Pool Pilot.

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ- ΠΡΟΤΑΣΗ ΔΑΣ

  1. Η Ελλάδα δεν συμμετέχει ακόμα στο πρόγραμμα EU Talent Pool Pilot. Υπάρχει ανάγκη Θεσμικής παρέμβασης και επίλυσης του προβλήματος.
  2. Παράλληλα οι μετανάστες και πρόσφυγες μπορούν να έχουν πρόσβαση στα προγράμματα της ΔΥΠΑ (πρώην ΟΑΕΔ) Βλ.  ttps://www.dypa.gov.gr/proghrammata-anoikhta

4ο Πρόβλημα (των Ουκρανών προσφύγων)

Μη αναγνώριση στην Ελλάδα των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων των ατόμων Ουκρανών προσφύγων που διαφεύγουν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, παρά την σύσταση –Οδηγία της Ε.Ε για την δυνατότητά τους να αποκτήσουν πρόσβαση σε θέσεις εργασίας στην ΕΕ

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε σύσταση σχετικά με την αναγνώριση των ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων των ατόμων που διαφεύγουν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία Η εν λόγω σύσταση θα παράσχει στις αρχές των κρατών μελών καθοδήγηση και πρακτικές συμβουλές για τη διασφάλιση ταχείας, δίκαιης και ευέλικτης διαδικασίας αναγνώρισης.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/ip_22_2296

Ενδεικτικά προτεινόμενα Ευρωπαϊκά εργαλεία

https://www.schooleducationgateway.eu/el/pub/latest/news/recognition-qualifications-ua.htm

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ ΔΑΣ

Μια δυσκολία που μπορεί να προκύψει κατά την αξιολόγηση των τίτλων σπουδών ενός πρόσφυγα είναι η έλλειψη εγγράφων. Στην σύσταση της 5ης Απριλίου 2022 σχετικά με την αναγνώριση των προσόντων των ατόμων που προσπαθούν να ξεφύγουν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει τα κράτη μέλη να ελέγχουν πρώτα αν μπορούν να λάβουν από τις ουκρανικές αρχές αξιόπιστη επιβεβαίωση των αποκτηθέντων προσόντων.

Η σύμβαση αναγνώρισης της Λισαβόνας (άρθρο 7) προβλέπει πρόσθετες προσπάθειες στο πλαίσιο αυτό. Υπάρχουν πολλά διαθέσιμα εργαλεία, μεταξύ των οποίων:

το έργο REACT —Refugees and Recognition (Πρόσφυγες και Αναγνώριση) στο πλαίσιο του Erasmus+  το εγχειρίδιο αναγνώρισης του Ευρωπαϊκού Χώρου (για κατευθυντήριες γραμμές για όλες τις πτυχές της αναγνώρισης των ξένων τίτλων σπουδών και για την αναγνώριση των τίτλων προσόντων των προσφύγων, το ευρωπαϊκό διαβατήριο επαγγελματικών προσόντων για τους πρόσφυγες του Συμβουλίου της Ευρώπης , είναι πρόγραμμα αξιολόγησης των ατόμων που δεν έχουν πρόσβαση σε όλα τα έγγραφα και τους τίτλους σπουδών τους. Στο πλαίσιο του προγράμματος εκδίδεται ένα τυποποιημένο έγγραφο που εξηγεί τους τίτλους σπουδών που πιθανώς διαθέτει ένας πρόσφυγας με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, το διαβατήριο προσόντων της UNESCO για πρόσφυγες και ευάλωτους μετανάστες στοχεύει στην αύξηση της πρόσβασης των προσφύγων και των ευάλωτων μεταναστών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέσω της αναγνώρισης της προηγούμενης μόρφωσης και των τίτλων σπουδών τους. Πρόκειται για μια τυποποιημένη δήλωση, η οποία περιλαμβάνει τρία μέρη —το μέρος της αξιολόγησης, το επεξηγηματικό μέρος και ένα τρίτο μέρος, σχετικά με τα επόμενα βήματα.

ΥΠΟΔΕΙΞΗ ΔΑΣ

Ανάγκη για Θεσμική παρέμβαση για υιοθέτηση και εφαρμογή της ανωτέρω οδηγίας από το Ελληνικό κράτος (βλ. ΣΥΣΤΑΣΗ (ΕΕ) 2022/554 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 5ης Απριλίου 2022,σχετικά με την αναγνώριση των προσόντων των ατόμων που προσπαθούν να ξεφύγουν από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία)

 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022H0554&from=EN


5 ο Πρόβλημα

Οι ωφελούμενες θεωρούν τα κάτωθι σαν βασικούς παράγοντες επιβράδυνσης / ανάσχεσης της ενσωμάτωσης/ενεργοποίησης τους στον κοινωνικό/επιχειρηματικό της χώρας υποδοχής (βλ Ελλάδα).

Η υπηρεσία μίας στάσης για την ίδρυση εταιρειών εξυπηρετεί μόνο το Ελληνικά και τα Αγγλικά https://eyms.businessportal.gr/auth  και τα πρότυπα καταστατικά αλλά και οι παραπομπές είναι μόνο στα Ελληνικά!!

Ανάγκη νομικής/φορολογικής εκπροσώπησης με δυνατότητα εξειδικευμένης διερμηνείας στη γλώσσα καταγωγής

ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ ΔΑΣ

Α. Οι ωφελούμενες του Προγράμματος Ε4Α επιλέγουν την «ατομική επιχείρηση» ως το πρώτο βήμα για την ενσωμάτωση/ενεργοποίηση τους στον κοινωνικό/επιχειρηματικό της χώρας υποδοχής και στο ζήτημα αυτό δεχθήκαν από το ΔΑΣ mentoring, αλλά υπάρχει πρόβλημα κεφαλαίων και κρατικής χρηματοδότησης

Β. Οι ωφελούμενες εξερεύνησαν τις δυνατότητες της δημιουργίας Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης (ΚοινΣΕπ) εστιάζοντας στους κλάδους της υγείας,εξυπηρέτησης αναγκών της «τρίτης ηλικίας», και στο κλάδο του τουρισμού.

Στο ζήτημα αυτό δεχθήκαν mentoring από το ΔΑΣ.

3 η ΕΡΩΤΗΣΗ

ΠΩΣ ΩΦΕΛΗΘΗΚΕ ΤΟ ΔΑΣ ΑΠΟ ΤΟ Ε4ALL ?

ΑΠΑΝΤΗΣΗ

-Μεταφέρθηκε τεχνογνωσία στα μέλη

- Το ΔΑΣ δικτυώθηκε και συνεργάσθηκε  με φορείς/ στελέχη που ήταν ομιλητές στα webinar δικτύωσης (24)

-ο ΔΑΣ δικτυώθηκε και συνεργάσθηκε με την Ουκρανική και Αλβανική κοινότητα και με μετανάστες που έχουν ή/και προτίθενται να κάνουν δική τους επιχείρηση, ααλλά και με όσους συμμετείχαν ως  facilitators

- Ενδυνάμωση των απασχολούμενων στελεχών με καινούργιες γνώσεις και δεξιότητες

- Απόκτηση γνώσεων, μέσω τα διακριτικότητας, για τον τρόπο αντιμετώπισης του μεταναστευτικού στην Πορτογαλία και για νέα καινοτόμα εργαλεία (Business Road Map)

-Ανάπτυξη αλληλέγγυων και φιλικών σχέσεων με τους/τις υποστηριζόμενους

- Ενδυνάμωση της κουλτούρας του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης μέσω της εθελοντικής (μη αμειβόμενης) στο πρόγραμμα δουλειάς κάποιων μελών.

Δώρα Ντούλια

Πρόεδρος του ΔΑΣ 

ΔΙΚΤΥΟΥ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΑΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ για το πρόγραμμα ENTER4ALL

Οραματιζόμαστε το μέλλον

banner 1

Υπηρεσίες

  • ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ,
  • ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ,
  • ΑΤΟΜΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ,
  • Ε-LEARNING/ PROGRAMMATA,
  • ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ,
  • ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΗ,
  • ΕΜΠΕΙΡΟΓΝΩΜΟΣΗΝΗ,
  • ΣΥΝΕΡΓΑΙΕΣ ΜΕ ΔΗΜΟΥΣ& ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ,
  • ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΤΡΑΠΕΖΕΣ ΓΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ,
  • MENTORING,
  • COACHING,
  • ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΕΚΔΡΟΜΕΣ,
  • ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ,
  • ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ